неділя, 28 березня 2021 р.

Розвивальне читання дошкільнят за методикою Людмили Шелестової

 



Дошкільне дитинство – важливий етап у житті людини. І величезна відповідальність за виховання майбутнього покоління, за розвиток повноцінних особистостей лежить не лише на родині, а й на працівниках дитячого садка.

Відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти важливою умовою ефективності дошкільного вихован­ня є єдність виховного процесу з розвитком дитини, що полягає в орієнтації на особистість, на її вікові й індивідуальні особливості.

Мовленнєвий розвиток дитини є одним із важливих чинників ста­новлення особистості в дошкільному дитинстві. Рівень розвитку мовлення визначає рівень сформованості соціальних і пізнавальних досягнень малюка, його потреб та інтересів, знань, умінь і навичок.



Під час навчання дітей дошкільного віку читанню за авторською методикою Л. Шелестової «Розвивальне читання» розвиток малят (інтелектуальний, мовленнєвий, чуттєвої сфери, сенсорики, моторики) поєднується із задоволенням їхніх потреб та інтересів, а отже, викликає позитивні емоції. Перед дітьми не ставиться завдання як найшвидше оволодіти технікою читання, а завдання вихователя – викликати позитивні емоції, радісний настрій, бажання виконувати ігрові вправи та завдання. Діти виконують пізнавальні завдання, використовуючи різні види діяльності (малювання, ліплення, конструювання, аплікація, співи, танці).

За допомогою навчально-розвивального посібника Л. Шелестової «Вчимося читати» діти легко та із задоволенням навчаються читати. Ігрові вправи зацікавлюють дітей яскравими малюнками, на яких зображені привабливі та кумедні тваринки, метушливі птахи, усміхнені діти та безліч різних кольорових предметів, які захоплюють веселими барвами й казковими сюжетами.

Запропоновані завдання діти виконують природно, невимушено, з цікавістю та бажанням досягти результату. Ігрові ситуації, загадковість сюжету спонукають дитину до дії, уселяють оптимізм, позитивні емоції, упевненість у собі. Вдало підібрані завдання роз­ширюють знання дітей про навколишній світ, розвивають логічне мислення, збагачують активний і пасивний словник малят, розвивають фонематичний слух, мов­леннєве ди­хання, дрібну моторику, пам’ять, увагу. Граючись, діти за­кріплюють знання про кольори та їх відтінки, предмети побуту, учаться класифікувати предмети, систематизувати й аналізувати, робити прості узагальнення.



Щоб краще ознайомити дітей із буквами та складами, педагоги долучають їх до виготовлення ігрового матеріалу. Діти з радістю вирізають і наклеюють склади на «рибки», «листочки», «мушлі» тощо. У процесі ігор із буквами та складами діти постійно повто­рю­ють їх, конструюють слова, вигадують чистомовки на потрібний склад, добирають до слів рими, придумують цікаву історію, яка завершується читанням.

Працюючи за цією методикою, педагоги ставлять за мету викликати в дітей інтерес до читання, використовуючи розвивальні завдання, вправи, ігрові ситуації; ознайомити їх із буквами; навчити читати скла­ди та слова; розширити уявлення про навколишній світ.

Метою навчання читання в дошкільному віці відповідно до авторського задуму Л.Шелестової є не стільки засвоєння певних знань і формування відповідних навичок, скільки розвиток у дітей психологічної готовності до навчання в школі, а саме: уявлень про навколишній світ, допитливості,  ініціативності, самостійності, довільності поведінки, творчого самовираження.

У процесі навчання дітей читанню вирішуються такі завдання:

        створення необхідних умов для проведення поглибленої роботи з навчання читання за авторською методикою Л. Шелестової «Розвивальне читання»;

        ознайомлення педагогів із сутністю ігрових дидактичних завдань, вправ, ігрових ситуацій відповідно до посібника «Вчимося читати»;

        розвиток логічного мислення та інтелектуальних здібностей дітей у процесі навчання читання й виконання інтелектуальних завдань, вправ, ігор;

        сприяння об’єднанню дітей у колектив у процесі спільної мовлен­нєвої діяльності;

        розвиток мовленнєво-творчих здібностей, формування відповідних умінь і навичок злитого читання;

        удосконалення артикуляції звуків та автоматизація їх вимови у складах, словах, фразах;

        розвиток фонематичного слуху та фонематичних процесів під час виконання ігрових завдань у процесі корекційної роботи з дітьми в ло­гопедичних групах.

Принципами навчання читання за навчально-розвивальним посібником Л.Шелестової є:

     відхід від жорстко регламентованого навчання за шкільним типом – фронтальних за­нять, вербальних методів передачі знань і формування відповідних навичок тощо;

     використання інноваційних різноманітних, специфічних для цього віку, видів діяльності (малювання, ліплення, аплікація, конструювання, співання тощо);

     поєднання змісту діяльності на заняттях із буденним життям дитини;

     активізація мислення та уяви дитини, її пошукової діяльності;

     забезпечення рухової активності дітей під час занять;

     використання різноманітних ігрових прийомів та іграшок;

     створення для дитини ситуацій емоційної привабливості пізнавальної діяльності;

     створення умов для вільного спілкування дітей один з одним та з вихователем у процесі пізнавальної діяльності;

     заохочення та поважне ставлення до пізнавальної ініціативи дитини – її запитань, розмірковувань, суджень;

     забезпечення кожній дитині комфортного самопочуття на занятті, створення для неї ситуації успіху.

Щодо методів навчання, то вони базуються на специфічних для дошкільнят видах діяльності та формах мислення. Тобто, результатом навчання основам грамоти є не лише сформовані навички читання, але й загальний розвиток дітей: розширення уявлень про навколишній світ, розвиток словникового запасу, логічного мислення, сприйняття, уваги, уяви, дрібної моторики тощо.

За результатами опитування дітей можна зробити висновок, що навчання за методикою Л.Шелестової не лише гарантує якісне підвищення рівня сформованості уявлень дітей про навколишній світ, а й забезпечує комфортний психологічний клімат і абсолютну зацікавленість дошкільнят. Таким чином, навчальний процес є ефективним, цікавим і сповненим яскравими барвами дитинства.

Немає коментарів:

Дописати коментар

22 квітня - День Землі